مهندسی ساختمان
بهسازان
اجرای پروژه‌های ساختمانی (سنگ - سرامیک - نما - کف)
fi به نام یگانه معمار هستی

تاريخ : شنبه 30 مهر 1390برچسب:,

مهندسي ساختمان

مفهوم كلي مهندسي را مي توان چنين بيان نمود . مجموعه تمام فعاليت هاي انساني در جهت بهره گيري و رام كردن طبيعت و نيروهاي ناشي از آن و كاربرد منطقي مواد طبيعي و مصنوعي به منظور تامين شرايط بهتر براي زندگي فردي و اجتماعي يا به عبارت ديگر مهندسي استفاده از معلومات علمي و مهارتهاي فني به منظور طرح و ايجاد و توليدي يك سيستم مفيد و قابل استفاده براي بشر و عاملي براي بهتر زيستن است .

مهندسي عبارت است از كسي كه تحقيقات خود را در زمينه تكنولوژي اختصاص دهد و در آن پژوهش نمايد . در اين زمينه مي توان گفت كه تا يك سده پيش شناخت تكنيك و تكنولوژي نسبتاً محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل محدود بوده و بعد از انقلاب صنعتي يك سري مسائل فني از نوع مكانيكي و انرژي به وجود مي آيد و در نتيجه مهندسي صنعتي پا به عرصه وجود مي گذارد و اطلاعات اندك پيشين در زمينه تكنولوژي با تلاش مهندسان به طور نسبي روز به روز افزون گشته و نقش اساسي خود را در پيشبرد آثار صنعتي ،‌رشد مهندسي ساختمان نيز همراه بوده و در اين زمينه موفقيتهاي بسياري كسب شده است . در عصر ما هر شاخه از علوم و تكنيك،‌مهندسي نقش سازنده داشته و به مرور زمان در راه تكميل خود سير مي نمايد .

آنچه مسلم است تكنولوژي با زمان پيشرفت مي كند و دامنه فعاليتش دائماً در حال گسترش مي باشد و امروز سلطه تخصص در رشته هاي گوناگون مهندسي بسيار ضروري بوده و جنبه علمي آن مورد تائيد همگان مي باشد . دنياي امروز اهميت زيادي براي روابط بين علوم و مهندسي و اجتماع قائل مي باشد و طبيعتاً‌ تجزيه و تحليل اين روابط براي روشن نمودن وظايف هر يك كاملاً الزامي است ،‌نقش دانشمند و يا مهندس دانشمند كشف دانش جديد است و براي رسيدن به اين منظور مي تواند در كمال آزادي خود را از اجتماع دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون دور نگاهدارد و پس از طرح پرسش هاي گوناگون و كاربرد منطقي ،‌دانش هاي شناخته شده جديد را به وجود آورد .

نقش مهندسي در كابرد دانش تثبيت شده است و در حقيقت مي توان گفت كه پايان كار دانشمند شروع كار مهندس است كه از هر نوع درك جديد در كار خود به عنوان ضمائم اطرافش استفاده مي كند . اگر چه مهارت هاي فني و تكنيكي براي يك مهندس در دنياي امروز كاملاً لازم است ولي انعطاف در طرز تفكر و مطابقت با محيط لازم نيل به توافق و مالاً پيشرفت كار هر مهندس حرفه اي است . براي يك مهندس بالاتر از توانايي در حل مسائل تكنولوژي ايفاي نقش داوري در ارزش هاي اجتماعي است .

تكنولوژي تاثيري بس مهم ولي ناشناخته در ارزش هاي اجتماعي دارد . براي برآورد احتياجات عامه يك مهندس ابتدا بايد درك كامل از رابطه انساني با محيط داشته باشد و از استفاده تكنولوژي به عنوان راه حل سريع مسائل اجتماعي پرهيز كند.

در واقع نقش و وظيفه دانشمند با نقش و وظيفه مهندس اساساً‌ تفاوت دارد ،‌كار عمده دانشمند اين است كه  پديده اي را كه تاكنون ناشناخته مانده كشف نمايد و به همگان بشناساند .

در صورتي كه كار مهندس اين است كه پديده هاي شناخته شده را به اجرا درآورد . در نتيجه مسئوليت مهندس نسبت به مسئوليت دانشمند بسيار مهمتر بوده و نمي تواند به نظرهاي انتزاعي اتكاي زيادي داشته باشد . بايد او در عين اينكه تكيه به سنت ها و تجارب گذشتگان كار خود را انجام دهد ، لازم است انديشه هاي جديدي را هم بيازمايد .

 

مهندسي مدرن

تمام تجربياتي كه بر اساس شناخت و پژوهش به كمك علوم رياضي به ويژه حساب ،‌حساب ديفرانسيل و فرمول بندي فيزيك ، به صورت يك قانون مورد عمل قرار مي گيرد ،‌مهندسي مدرن ناميده مي شود . عامل رياضي براي مهندسي ابزار فوري كه بيان سمبليك قوانين فيزيكي و به همين ترتيب براي تعيين يك مسئله فني و حل آن به كمك قوانين فيزيكي مي باشد ،‌ولي مهندس نمي تواند به حل مسئله فني و نظري و پايه به اشياء خيالي و تصويري بپردازد . او بايستي به كارهاي اجرايي پرداخته و از مصالح و ابزاري كه طبيعت و تنكولوژي در اختيارش قرار مي دهد با خبر بماند . به علاوه قوانين اقتصادي كه محدوديت و برگزيدگي شيوه هاي اجرايي و كاربرد مصالح را تعيين مي كند ، شناخته باشد و به مجموعه اي از اطلاعات و تقريباً به پيوند بين جهان مدل فيزيكي ـ رياضي و چند شكلي واقعيت و مصالح و خواص تكنولوژي و تحقيقات انجام شده براي پديده هاي فيزيكي در زمينه هاي ويژه ( ايستايي ساختمان ها و ماشين ها .. ) آگاه باشد و بالاخره مهندس نياز به داشتن اطلاعات بر كابرد تازه هاي مهندس نياز به داشتن اطلاعات بر كاربرد تازه هاي جهان فن بوده و به طوري كه از مصالح جديد و تكنيك هاي تازه بي خبر نباشد .

يكي از مشكلات بسيار مهم كه مهندسان در شرايط كنوني آن روبرو هستند مسئله بازآموزي فني پيوسته مي باشد . در حالي كه در روزگاران گذشته به عنوان يك حرفه واقعي و پيشگام فنون به صورت پيوسته نمايان بوده است .

در شرايط كنوني اندوخته هاي زمان تحصيل به علت گسترش سريع در تخصص هاي تكنولوژي و پيدايش شيوه كاربردهاي نو باعث عقب ماندگي مهندس از تازه هاي مهندسي روز مي گردد . به نظر مي رسد يكي از راه حل هاي شيوه بازآموزي در مدارس عالي با همكاري مهندسان ادارات و شركت و كارخانجات گوناگون است كه تبادل نظر بين مدرسه و حرفه آخرين پديده علمي در رشته هاي مختلف فني و تكنولوژي هاي پيشرفته را به مهندسان قديمي اموزش دهد. مساله تخصص با توجه به جنبه هاي متفاوت نمي تواند از دوره هاي منظم در مدارس تامين شود ولي با كمك و همكاري مركز آموزش دانشگاه و صاحبان صنايع مي توان شناخت و مهنسان افزايش داد .

دورنماي كار مهندس تحصيل كرده بستگي به تلاش و ابتكار فني او دارد . هر مهندسي بايستي گذشت زمان اطلاعات فني خود را چه از نظر ( مطالعه و بررسي ) چه فني ( تجربي ) بالا برده و حد لزوم فاصله بين كار و مطالعه را كم نمايد .

 

وظايف كنوني مهندس

محدوده مهندسي با گسترش تكنولوژي صنعت و در جامعه رو به افزايش بوده و نقد مهندس بسيار حساس مي باشد . به ويژه با توجه به مساله اقتصادي در ساختمان كه نياز به شناخت بازار و مواد اوليه و فرآورده هاي تازه و تشكيلات كارگاه شركتها كه به سرعت و ابعاد جهاني به خود گرفته است . براي مهندس چند عامل مورد توجه است . يكي مسئله اقتصادي و ديگري ------- ( استحكام ) و بالاخره عملكرد ( كارآيي ) در ------ زيبايي در هر طرح است .

پيشرفت فعاليتهاي هر مهندس بستگي به ظرفيت و لياقت كار و پيشبرد او داشته ،‌البته آشنائي به قوانين اقتصادي و اصول فني و درك محيط كار نيز ضروري مي باشد و بالاخره پايان كار ( اثر ) يك مهندس يك واقعيت عيني است كه مصالح را به پل يا ساختمان تبديل مي نمايد و بعداً‌ جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي هر كدام مشخص خواهد بود .

چون هر ابتكار تمام شده كه در اختيار اجتماع قرار مي گيرد ارزش واقعي خود را در طول تاريخ نشان خواهد داد به همين دليل مهندس بايد در هنگام اجرا مديريت و نبوغ خود را براي رسيدن به هدف نهايي به نوبه آزمايش درآورد و در اين رابطه كاركنان زيردست از قبيل تكنسين ها ـ معماران ـ بنيان ـ كارگران مي توانند در سطوح مختلف به ارزش كاري خود پي برده و در اين زمينه به خصوص اطلاعات فني خود را بالا برده و در اثرهاي بعدي بيش از آنچه كه موثر بوده اند . تاثير گذار باشند . زيرا كه هر اثر تجربه تازه اي مي آورد و مي تواند ارزش هاي انساني را بالا برده و بدان ارج نهد .

اطلاعات فرهنگي و درك هر مهندس در هر حدي كه باشد . مسائل مربوط به مدير يك كارگاه و آموزش اطلاعات كاري (‌فني ) و در هيچ يك از دانشكده ها گنجانده نشده كه بتوان آن را در كارگاه به كار برد و در اين رابطه بايد خود شرايط مطلوب را در كارگاه بوجود آورد تا مورد تائيد همگان  قرار گيرد .

يك مهندس امروز مسئوليت بزرگي دارد چون درك و يا عدم درك ابعاد خود و تعيين جهت فكري تاثير مستقيم در سطح جامعه و آنچه براي خود و آيندگان باقي مي گذارد خواهد داشت .

فعاليت هاي متعدد مهندس تشكيل شده است از مديريت ـ طرح ـ بهره وري و برنامه ريزي و فعاليتهاي فرعي و جنبي آن كه در راس آنها براي يك مهندس مديريت در درجه اول حائز اهميت است .

مهندسي ساختمان علاوه بر نقش كلاسيك مي تواند با كارهاي عمراني و عمومي و وابسته آنها كه كار شركت ها و دفاتر فني و كارگاه مي باشد ارتباط پيدا نمايد و نبايد استقلال و آزادي حرفه اي خود را از دست داده و تابع شرايط اداري نشود .

مسئوليت مهندس ناظر در برابر مقامات و كارفرما بسيار حساس بوده و هر مهندسي بايستي معلومات و ذوق و استعداد و مهارت خويش را به كار برده تا پروژه در دست اجرا به صورت صحيح خود به اتمام برسد اين نوع مهندس را مي توان از طريق مقايسه با هنر و استعداد يك مهندس متوسط ديگر به دست آورد .

برنامه آموزشي فني و حرفه اي مهندسي در موسسات آموزش عالي محدود به آموزش علوم مهندسي و مباني علمي تكنولوژي اين حرفه است . لكن به جنبه هاي شغلي و حرفه اي مهندس توجهي نمي شود و اين يكي از جهات نارسايي آموزشي صنعتي در كشور است .

بعضي از سازمان ها متوجه اين نقيصه شده اند و آموزش و اشتغال را تواماً‌ در برنامه تربيت نيروي انساني ماهر به كار گرفته اند ، از جمله به نيروي انساني ماهر به كار گرفته اند ، از جمله به منظور بالا بردن اطلاعات فني و مهارت فني تربيت افراد متخصص براي صنعت و استفاده از وجود آنها بحثي است بسيار قديمي و از ديرباز حتي در جوامع اوليه نشاني متداول بوده است .

پيشرفت سريع علوم و تكنيك علمي در جهان پيشرفته تجهيز افراد كاردان و تربيت كادر متخصص را ايجاد مي نمايد .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ارسال توسط بهسازان


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


گالری عكس

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


.

من يك به دنبال با سن با كد شهر
تا

Created By پاتوق جوانان ایرانی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود